maandag 5 juli 2010

Taarten...

Zondag maakte ik 2 taarten om mee te doen naar de barbecue bij Andy, een chocolade-meringuetaart en een perenclafoutis.


Ze waren alletwee overheerlijk. De chocolade-meringuetaart was heel veel werk maar erg lekker, vooral met de meringue erbovenop.
De clafoutis maakte ik al ontelbare keren en is echt in een wip klaar. Ik haalde het recept een aantal jaren geleden uit een libelletijdschrift. Het recept is super makkelijk, je hebt er geen weegschaal of mixer voor nodig. Je kan het met allerlei vruchten maken maar die met peren is mijn favoriet!
Hier het recept:

Voor het beslag:
- 1 pakje vanillesuiker
- 1 ei
- 10 opgehoopte eetlepels zelfrijzende bloem
- 8 opgehoopte eetlepels fijne suiker
- 6 eetlepels olie
- 6 eetlepels melk
Voor het garnituur:
- 400 gr peren (of ander fruit)
- 80 gr boter (dit schat ik ongeveer)
- 3 eetlepels fijne suiker
- 1 pakje vanillesuiker
- kaneel
- 1 ei
Verder:
- bakvorm van ongeveer 28 cm
- vetstof voor de vorm

1. Doe alle ingrediƫnten voor het beslag in een kom. Roer ze met een houten lepel tot een homogene, gladde massa en schenk het in een beboterde bakvorm.
2. Schil de peren, verwijder het klokhuis en snij ze in niet te fijne plakjes. Ik gebruik meestal peren in blik. Ik snij de halve peren in twee en leg ze op het beslag. Bak de taart in een op 175 °C voorverwarmde oven gedurende 30 minuten. Ik bak ze meestal iets minder lang zodat ze van binnen nog een beetje smeuig is.
3. Laat de boter met de suiker en vanillesuiker smelten in de microgolfoven (of op een zacht vuurtje). Klop het ei los en doe het erbij. Opgelet dat het mengsel niet te warm is of je hebt een eieromelet voor op uw taart. Breng op smaak met een mespuntje kaneel.
4. Schenk met mengsel over de peren. Zet de clafoutis nog 1 tot 2 minuten onder de hete grill. Blijf zeker kijken naar de taart want ze wordt snel bruin of ... zwart. Zoals alle vrouwen doe ik vaak aan multitasking en vergeet dan soms dat 1 of 2 minuten echt niet lang is, met een zwartgeblakerde taart als gevolg. Serveer lauw of koud, in de bakvorm.

Smakelijk!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten