vrijdag 30 juli 2010

Cars on the go - versie 2 (+ handleiding)

Zoals beloofd hierbij een beschrijving van de grotere versie van het draagbare autoparcours (voor auto's type matchbox).


Benodigdheden:


  1. 2 stukken stof nodig: de kleinere met een autoparcours (dunne speelmat) van ongeveer 62 cm op 80 cm, de tweede is 62 cm op 95 cm;
  2.  dunne elastiek van ongeveer 40 cm;
  3. 2 repen stof van 5 cm op 40 cm. Ik gebruikte hiervoor een restje van de speelmat.
 Stap 1
Je legt beide stofdelen met de juiste kant op elkaar zodat er onderaan of bovenaan (afhankelijk van waar je de parkeerplaatsen wilt hebben; in mijn geval onderaan) slechts 1 stofdeel zichtbaar is. Zie positie van de schaar hieronder op de foto. Zoals op de foto te zien, heb ik de 2 stofdelen links, bovenaan en rechts nog een beetje moeten bijknippen om ze even breed te maken.


 Stap 2
Je stikt de linker-, boven- en rechterkanten aan elkaar en draait het geheel om. Opgelet! Lees eerst ook stap 8.

 Stap 3
Je markeert met kopspelden de positie van de parkeerplaatsen langs de goede kant van het grootste stofdeel. Ik heb 8 parkeerplaatsen voorzien van elk ongeveer 7 cm breed.


Stap 4
Vervolgens stik je de elastiek op ongeveer 2 cm van de rand op de verkeerde kant van het grootste stofdeel.


Vervolgens vouw je de rand (zie onderaan bovenstaande foto) over de elastiek en stik je dit vast.

Stap 5
Plooi het deel met de elastiek naar boven, zet de zijkanten vast en stik doorheen alle stofdelen om de parkeerplaatsen af te bakenen (kopspelden in de stof worden gebruikt als richtlijn om even grote parkeerplaatsen te krijgen).


Stap 6
Vouw de 2 smalle stroken voor de handvaten dubbel in de lengte en stik de lange zijde langs de verkeerde kant toe. Keer de stroken om (ik gebruik hiervoor meestal een breinaald) en vul ze met kussenvulling of restjes stof.


Stap 7
Bevestig de handvaten aan de buitenkant in het midden van de langste zijden (zie foto bij stap 8).


Stap 8
Deze stap is niet echt noodzakelijk maar dient eerder als versiering. Ik bevestigde nog 2 vierkante stofjes met cars-thema (eigenlijk zakdoeken) op de buitenkant van het geheel. Keer hiervoor het tot nu toe verkregen geheel om, met het autoparcours naar onderen. Plaats de 2 carsstofjes symmetrisch onder de handvaten waarbij je de uiteinden van de handvaten bedekt. Stik langs de 4 zijden van de vierkanten en nog eens een paar keer extra ter hoogte van de uiteinden van de handvaten om deze stevig vast te zetten.

Opmerking en te lezen bij stap 2: Indien je geen versiering aanbrengt, kan je de handvaten bij stap 2 tussen de stofdelen op de juiste plaats vastspelden en stikken zodat deze bij het omkeren van het geheel onzichtbaar bevestigd zijn.


Stap 9
Vouw het geheel in driƫen


en vervolgens dubbel (zie onderstaande foto).


Stap 10 (en laatste stap!)
Naai een knop langs de ene kant en een elastiekje langs de andere kant zodat het geheel mooi sluit en niet openvalt bij het dragen.


Op Lowie zijn verjaardagsfeestje zaten ze er met 3 aan te spelen: Lowie, zijn broertje Emiel en mijn kleine spruit Jade (foto volgt nog, staat nog op mijn broers fototoestel).

4 opmerkingen:

  1. Dit zullen mijn jongens wel zien zitten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En diene van mij ook;) Van waar heb je de stof? Leuke blog trouwens..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super! Dat ga ik ook maken!
    Maar waar haalde je die stof met het autoparcours?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Tiene en Leen: de stof kocht ik als speelmat bij de Zeeman een hele tijd geleden.Ze hadden die in verschillende versies. Ik heb ze ook nog in andere winkels zien liggen. Die vind je vast nog wel ergens.

    BeantwoordenVerwijderen