woensdag 3 november 2010

Feest!!

Vandaag had kleine spruit haar verjaardagsfeestje thuis. Haar verjaardag was wel 3 weken geleden maar het is iets moois om naar uit te kijken in de herfstvakantie.

Bij een verjaardagsfeestje hoort natuurlijk een verjaardagstaart. Het werd ditmaal een snoeptaart.


Het is vrij gemakkelijk en snel te maken. Ik nam een rechthoek uit piepschuim maar je kan evengoed een ronde vorm gebruiken. De buitenkant bekleed je met aluminiumfolie. Daarop komt een laag van eetbaar papier (hostiepapier zoals wij zeggen). Dat hostiepapier bevestig je op de aluminiumfolie door eerst eetbare lijm te maken en die op de aluminiumfolie te smeren. Kleine spruit trok haar ogen wijd open toen ik vertelde dat ze eetbare lijm mocht maken. Dit is gewoon bloemsuiker met een kleine hoeveelheid water, goed roeren en klaar.
Ik vind het het gemakkelijkst om de zijkanten te versieren met gekleurde marshmallows. Je maakt 1 kant een heel klein beetje nat met water en drukt het stevig tegen het hostiepapier. Het voordeel van hostiepapier is dat de snoepjes er heel gemakkelijk blijven aankleven, toch zeker de marshmallows omdat die vrij licht zijn.
Vorig jaar maakte ik een grote snoeptaart (2 verdiepen) voor grote spruit maar toen gebruikte ik ongekookte spaghettistengels om de snoepjes in het piepschuim te steken. Maar met zo'n bende 4-jarigen in huis vertrouwde ik het niet om met spaghetti te werken. Als ze het per ongeluk inslikken kan het misschien in hun keel blijven steken.
Op de bovenkant leg je allerlei snoepjes die de jarige het liefst eet natuurlijk!


Hier nog een paar sfeerfoto's:

  
Als afsluiter kreeg elk kindje een zakje met snoepjes erin. De zakjes maakte ik natuurlijk zelf. Kleine spruit personaliseerde elk zakje met gekleurde tekeningen met speciale textielstiften.
Zo fier als een gieter gaf ze elk kindje haar eigen zakje. Een geslaagde afsluiter van een leuk kleuterfeestje!

3 opmerkingen:

  1. Die snoeptaart, dat is een goed idee! Ik heb hier een toekomstige jarige die zelf niet gek ik van taart, maar wel van snoepjes. En je kan toch moeilijk een taart op tafel zetten die de jarige zelf niet lust!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een geslaagd feestje geweest!
    Leuk hoor, en zeker de taart en de tasjes!

    Groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. amai, de juf is een beetje jaloers, seg :) Leuk om al die meisjes nog eens terug te zien, begon ze al te missen. Zag er de moeite uit, Jade had ongetwijfeld een hele leuke dag!!!

    BeantwoordenVerwijderen