woensdag 28 juli 2010

Cars on the go (+ kleine handleiding)


Mijn petekindje Lowie werd 4 jaar. Dit vroeg natuurlijk om cadeautjes...
Hij is, zoals de meeste jongens, gek op alles met wielen. Na een beetje denkwerk besloot ik om hem een draagbaar autoparcours te maken dat kan meegenomen worden op restaurant, in wachtzalen,... enfin, overal waar kleine jongetjes zoet moeten worden gehouden. Bovendien past het in mama's handtas.

Ik vond deze geweldige stof van Riley Blake en vond ze perfect voor zo'n autoparcours.


Eén probleem, het zijn hele smalle wegjes dus dit vereist kleine autootjes. In de colruyt vond ik deze perfecte set van 7 mini-autootjes die hiervoor geschikt zijn.



Knip 2 even grote rechthoeken (zo groot of klein als je het zelf wil, in mijn geval ongeveer 30 cm op 55cm). Strijk op 1 stuk stof langs de verkeerde kant een stuk plakvlies of vlieseline zodat de stof iets steviger wordt.
Bij de strik in Ledeberg kocht ik een hele tijd geleden doorzichtige plastiek. En omdat het mooier is als je die kleine autootjes ziet zitten besloot ik om deze plastiek te gebruiken om de autootjes in te 'parkeren'.


Afgeboord met een groen biaislint en ertussen een elastiek leidde dit, eenmaal op 1 stuk stof genaaid, tot een 'gerimpeld' resultaat.
Vervolgens leg je de 2 stukken stof met de goede kant op elkaar en naai je beide stukken aan elkaar. Laat wel een opening van ongeveer 15 cm open om het geheel te keren. Na het keren van het geheel steek je een stuk stevig karton (ongeveer 30 cm L op 10 cm B (of breedte van je parkeerplaatsen) in de opening onder de 'parkeerplaatsen' zodat het geheel weer gestrekt wordt. Ik heb het karton op voorhand in twee geplooid zodat het geheel later gemakkelijk kan opgevouwen worden.


Stik vervolgens doorheen beide lagen stof juist naast de parkeerplaatsen zodat de karton op z'n plaats blijft zitten. Op de foto hieronder is dit juist onder de parkeerplaatsen.




Naai vervolgens de opening dicht. Vouw het geheel dubbel in de lengte met de autootjes aan de buitenkant en rol het geheel op.




Ik had nog een knopje liggen in de vorm van een rood stuurtje. Samen met een stuk elastiek, kan het autoparcours voor gesloten worden verklaard en valt het geheel niet open in je handtas (heeeel handig :)).



Voila, toch een mooi eindresultaat. Ik ben er zeker van dat mijn petekindje en zijn jongere broertje er nog veel pret mee zullen beleven.










Omdat petekindje Lowie ook misschien wel eens z'n grotere auto's (type matchbox) wil meenemen bij de oma's of elders, maakte ik ook nog een andere draagbare versie hiervan. Deze past echter niet in de handtas; alhoewel sommige mama's wel reuzegrote handtassen meesleuren. In de mijne (toch ook een groot model) zou het zeker niet passen. Er werden dus handvaten aan gemaakt.


Meer uitleg hierover en foto's volgen later.

3 opmerkingen:

  1. Schitterend, supermooi cadeautje. Lowie is een gelukzak!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super!ik kom nu pas op je blog terecht..had net hetzelfde stofke voor net hetzelfde ideeke, voor ons zonen en hun auto's alles é:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow! Dat stuurtjesknoopje maakt het echt af.

    BeantwoordenVerwijderen